22 دی 1393

ویژه نامه ی "انشاء و نویسندگی" مهر 93

مولف: هاشمی   /  دسته: محصولات فرهنگی   /  رتبه دهید:
5

ویژه نامه ی "انشاء و نویسندگی" مهر 93

 
 
 
نام اثر: ماهنامه انشاء و نویسندگی، مهر ماه 1393
صاحب امتیاز و مدیر مسئول: سید حسین محمدی حسینی نژاد
شماره مجله: سال ششم، مهر ماه 1393
 
 
 
 
 
 
"انشاء و نویسندگی" عنوان نشریه ای است که ماهانه چاپ شده و در آن مطالبی تحت موضوعات نویسندگی نشر می یابد. این ماهنامه دارای ضمیمه ای به نام "رد پا" می باشد که به موسسات و مدارس و یا اشخاصی می پردازد که در زمینه ی نویسندگی فعال بوده و به معرفی و بازنشر اثرهای آنان می پردازد.
مجموعه مدارس سپهر نیز به پیشرو در امر انشاء و نویسندگی و پرداخت جدی به این زمینه، علی الخصوص برپایی جلساتی در سال 1392 با شرکت دبیران انشاء و بحث و تبادل نظر پیرامون تاکید ریاست محترم جمهوری، جناب آقای روحانی مبنی بر تقویت زنگ های انشاء و تقویت آزاد اندیشی، موضوع شماره ی مهر ماه 93 این نشریه گردید.
در این شماره علاوه بر گپ و گفتی با مسئولین موسسه فرهنگی سپهر معرفت پیرامون انشاء و نویسندگی، مطالب و اثرهای همکاران و دانش آموزان مجموعه مدارس سپهر بازنشر داده شده است.
 
 
سخن مدیر مسئول:
موسسه فرهنگی سپهر معرفت سال گذشته برای توسعه ی مهارت نوشتن، برنامه های متنوعی اجرا کرد که نتیجه ی بخشی از این فعالیت ها هم اکنون در اختیار شماست. با دقت در مطالب در می یابیم اراده ی چشمگیری در موسسه وجود دارد که می خواهد به طور جدی بحث انشاء و نوشتن را در میان دانش آموزان، معلمان و اولیاء توسعه دهد.
چنین دیدگاهی شایسته ی تقدیر است.
در روزگاری که تأکید بسیاری از اولیای مدارس و خانواده ها بر تقویت دروسی مثل ریاضی، علوم، زبان و... است. داشتن دیدگاهی که ادبیات را پایه و نوشتن را حیاتی بداند، حاکی از دوراندیشی برنامه ریزان و مسئولان مدرسه است. گسترش این اندیشه که تا بچه ها یاد نگیرند خودشان را در قالب کلمات معرفی کنند، خواسته هایشان را بنویسند، یافته هایشان را راحت روی کاغذ بیاورند و... کار سختی است و نیاز به زمان دارد. اما ارزش دارد که برای آن وقت بگذاریم.
اطمینان داشته باشیم درس های علوم، ریاضی، فیزیک، شیمی و... با توجه بیشتر به نوشتن و ادبیات بیشتر تقویت می شوند.
چنین دیدگاهی ناظر بر این نکته است که اگر بخواهیم بچه هایمان در آینده افرادی مسئولیت پذیر، دانا و تأثیرگذار شوند، بخواهند به پیشرفت علم در جامعه کمک کنند، بخواهند هنرهای خود را به نمایش بگذارند، باید در نوشتن توانا باشند. این توانایی را بچه ها در کلاس های انشاء به دست می آورند. انشاهای موجود در این ویژه نامه نشانگر توانایی شان در نوشتن است. آنان بدون نگرانی و بی توجه به قضاوت دیگران، صمیمی نوشته اند.
نوشته ها حاکی از تلاش دبیران انشاء و آموزگاران در این زمینه است. خوشبختانه همکاران دست به قلمی هم در موسسه داریم که گوشه ای از توانایی هایشان را در این مجموعه می خوانید. بار دیگر از توجه شایسته ی موسسه به انشاء و نوشتن تشکر می کنیم و برای مسئولان آن توفیق بیشتری آرزو داریم.
 
 
گفتگو با آقای منوچهر ناصرالملکی (رئیس موسسه):
... باور ما بر این است که درس انشاء و کیفیت اجرای این درس در مدارس یکی از گمشده های جدی نظام تعلیم و تربیت است. نسل پیشین ما شاید توانایی بیش تری در نوشتن داشتند، اما هرچه جلوتر آمدیم، متأسفانه در شیوه ی صحیح نوشتن دچار آسیب شدیم.
شاید پیشرفت سریع تکنولوژی سبب شده که دانش آموزان، سیستم کارکرد و مدارس، در این بخش از تمرکز و دقت لازم در نوشتن فاصله بگیرند. شاید هم سوق پیدا کردند به یک سری از کارهای زودگذر، که خیلی سریع می خواهند به نتیجه برسند، و در نتیجه این بخش مغفول واقع شده است.
مهارت و دانش نسل امروز ما، جای بسی نگرانی دارد و باید کاری اساسی و اقداماتی جدی در نحوه ی پیشبرد و اجرای برنامه های مدارس اتفاق بیافتد. اگر بنا باشد تحولی در حوزه ی درست نوشتن در جامعه صورت گیرد، اول باید به سراغ مدرسه برویم. در این میان کار اساسی هم می بایست از مقطع دبستان شروع و مدیریت و سازماندهی شود. از طرف دیگر به دلایل مختلف، معلمان نیز نسبت به این موضوع بی دقت شده اند.
اگر این میل و رغبت در آن ها تقویت شود، آن ها نیز می توانند به طور طبیعی آن را به دانش آموزان منتقل کنند. شاید کلید ماجرا این باشد که به سراغ معلمین برویم و آموزش لازم را در این زمینه به آنها بدهیم تا کار اساسی و بنیاد صورت گیرد.
بنابراین با احیای فرهنگ ما، گذشته ی ما، تمدن ما و زبان ما، که همه به نوعی به هم گره خورده و ارتباط پیدا می کنند، باید به بحث نوشتن بپردازیم.
متأسفانه فرهنگ مکتوب در جامعه ی ما تضعیف شده است. ملتی هستیم که بیش تر به سمت فرهنگ شفاهی رفتیم و از فرهنگ مکتوب فاصله گرفتیم و علاقه ی کمتری به نوشتن داریم.
نکته ی دیگر این که انشاء درسی است که هدفش پرورش خلاقیت و توسعه ی تفکر خلاق در دانش آموزان است. یعنی اگر به خوبی به این درس پرداخته شود، تفکر دانش آموزان در حوزه ی انشاء و نویسندگی تحریک می شود و باعث پرورش قوه ی خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان می گردد.
بنابراین می تواند بر روی دروس علوم پایه مثل ریاضی، علوم و... نیز تأثیر بگذارد. در حقیت انشاء پیوند زیادی با سایر دروس دارد و به یک معنا می تواند حالت زیربنایی داشته باشد.
پس حساسیت به این موضوع اهمیت دارد و هرکسی که می تواند نقشی در این زمینه داشته باشد و کاری انجام دهد، باید به این سمت و سو بیاید، درس انشاء را جدی بگیرد و تقویت کند، از جمله اساتید و افراد صاحب نظر ....
 
 
شما می توانید برای تهیه ی این محصول با روابط عمومی موسسه تماس حاصل فرمایید.
 

تعداد مشاهده (834)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مطلب "ویژه نامه ی "انشاء و نویسندگی" مهر 93"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید