چاپ خبر
یکشنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
کتاب "نگاهی دوباره به حقوق عاطفی، عقلانی و اخلاقی فرزندان"
این کتاب شامل چهار مقاله تحت عناوین:"نگاهی به رسالت پدران در تأمین حقوق عاطفی همسر و فرزندان"، "مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان و رابطه ی آن با مشکلات درون خانواده"، "فضای سالم خانواده: حیاتی ترین و بنیادی ترین حق عاطفی کودک" و "حقوق عاطفی فرزندان و نقش خانواده در تأمین آنها" می باشد که توسط اساتید و متخصصین حوزه ی روان شنای و تعلیم و تربیت نگارش و تدوین شده است.
کتاب "نگاهی دوباره به حقوق عاطفی، عقلانی و اخلاقی فرزندان" نتیجه ی برگزاری چهارمین همایش پدران در سال 1392 با همین موضوع می باشد.
 
 
 
نام اثر: مجموعه مقالات همایش پدران: نگاهی دوباره به حقوق عاطفی، عقلانی و اخلاقی قرزندان
گردآوری و تدوین: موسسه فرهنگی سپهر معرفت
نویسندگان: دکتر غلامعلی افروز، دکتر محمد حسین الیاسی، دکتر جواد خدادادی، دکتر محمدرضا شرفی، دکتر علی محمد نظری
به کوشش: مجتبی مصدقی
ویراستار: حسین ناصرالملکی
طرح روی جلد: علی هاشمی (ایلیا)
انتشارات: سنا
 
 
 
 
 
این اثر ارزشمند، نتیجه ی برگزاری چهارمین همایش پدران دانش آموزان مجموعه مدارس سپهر می باشد. این همایش در تاریخ 25 بهمن ماه 1392 برگزار شد، با موضوع "نگاهی دوباره به حقوق عاطفی، عقلانی و اخلاقی فرزندان" برگزار شد.
دکتر غلامعلی افروز و دکتر محمدرضا شرفی از سخنرانان این همایش بودند که موضوع فوق را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
 
 
پس از این همایش مجموعه مباحث مطرح شده در آن، توسط سایر اساتید بارورتر شده و تحت این مجلد، تدوین گشت. این کتاب در پنجمین همایش پدران که در تاریخ سوم بهمن ماه 1393 برگزار شد، رونمایی شد و به حاضرین اهدا گشت.
 
 
 
این کتاب شامل چهار مقاله به شرح ذیل می باشد:
1- نگاهی به رسالت پدران در تأمین حقوق عاطفی همسر و فرزندان  /  دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران
2- مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان و رابطه ی آن با مشکلات درون خانواده  /  دکتر محمدحسین الیاسی استاد دانشگاه و مشاور موسسه فرهنگی سپهر معرفت
3- فضای سالم خانواده: حیاتی ترین و بنیادی ترین حق عاطفی کودک  /  دکتر علی محمد نظری و دکتر جواد خدادادی سنگده
4- حقوق عاطفی فرزندان و نقش خانواده در تأمین آنها  /  دکتر محمدرضا شرفی دانشیار دانشگاه تهران
 
 
سرآغاز:
اولیای دانش آموزان به ویژه پدران که پیوسته با دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان خود همراهند، به خوبی درک می کنند که تعلیم و تربیت در برگیرنده مجموعه اقدامات هماهنگ و هدفمندی است؛ که نقطه آغازین آن از محیط گرم خانه آغاز شده و پیرو آن در محیط منضبط و منسجم مدرسه تداوم می یابد و در محیط اجتماع با همسویی کارکرد اولیای خانه و مدرسه به شکوفایی استعدادهای خدادادی منجر می گردد. فرزندان ما در فضای خانه، مدرسه و جامعه پرورش می یابند، چگونه زیستن را فرا می گیرند و مهیای حضور در آینده کشور و اداره امور جامعه می شوند؛ و آنچه که همراه با تلاش موثر پدر، مادر، معلم و مربی در رشد و بالندگی فرزندان ایفای نقش می کند، آشنایی ایشان با حقوق فردی و اجتماعی خود و کیفیت رعایت آن از سوی دیگران است.
 
شخصیت جامع انسان در پرتو توجه به حقوق عاطفی، عقلانی و اخلاقی شکل می گیرد و در این راه خانواده و مدرسه و به طور اخص وجود پر فروغ پدر که حافظ حریم خانواده است، تاثیر شگرف و ممتازی در ساخت شخصیت فردی و اجتماعی فرزندان دارد. معلم، مربی، پدر و مادر همچنان که فضای مطمئن و آرامش بخشی برای رشد و بالندگی فرزند و دانش آموز در دوران یادگیری فراهم می کنند، عهده دار وظیفه خطیری در شناخت و رعایت حقوق شخصی ایشان هستند و پر واضح است که پیگیری امور تربیت فرزندان بدون توجه به این بخش با اهمیت از نظام تعلیم و تربیت، پدر و مادر را از دستیابی به مقصود و مطلوب باز می دارند.
 
موسسه فرهنگی سپهر معرفت با اعتقاد به نقش اساسی دو نهاد خانواده و مدرسه و در استمرار برنامه های تربیتی و فرهنگی خود در سال تحصیلی 1392، اقدام به برگزاری چهارمین همایش علمی و تربیتی پدران با عنوان "نگاهی دوباره به حقوق عاطفی، عقلانی و اخلاقی فرزندان" نموده است. مجموعه ای که تقدیم مخاطبان و علاقه مندان به آینده و سرنوشت کودکان، نوجوان و جوانان و به ویژه اولیای گرامی دانش آموزان مجموعه مدارس سپهر می گردد، حاصل برگزاری همایش یاد شده، ارائه سخنرانی های تربیتی و انتشار مقالات علمی تنی چند از اساتید برجسته و نام آشنای حوزه روان شناسی و تعلیم وتربیت کشور می باشد که امیدواریم در جهت اعتلای مناسبات اعضای خانواده و کارکرد خانه و مدرسه مفید و موثر واقع شود. دست اندرکاران و برنامه ریزان موسسه و مدارس سپهر در انجام رسالت ها و وظایفی که در این راه بر دوش دارند، به بهره مندی از نظرات ارزشمند عزیزانی که به مطالعه این مجموعه همت می گمارند چشم دوخته و راهنمایی های ایشان را دست مایه تداوم این حرکت فرهنگی می دانند.  
 
منوچهر ناصرالملکی
رئیس موسسه فرهنگی سپهر معرفت
 
پیش گفتار:
هر یک از ما با اندک تاملی در آراءِ و نظرات اندیشمندان و مولفان مختلف ، شمار پر تعدادی از مفاهیم پر اهمیت را پیش روی خود می یابد که در خصوص " حقوق کودکان و نوجوانان" فرمول بندی و عرضه شده اند . هر یک از آن اندیشمندان صاحب نظر در ذیل مفاهیم مطروحه خود را از لزوم اهتمام تام و تمام بزرگترها به رعایت حق و حقوق فرزندانشان سخن به میان آورده اند . اما ، گرچه از عصر روشنگری به بعد همواره از حقوق فرزندان حرف و سخن به میان آمده است و در این خصوص حجم انبوهی دانش تولید و عرضه شده است لیکن جز در چند دهه اخیر، بسیار کم از "حقوق روان شناختی" سخن به میان آمده است به تعبیر دیگر، حقوق روان شناختی (عاطفی) فرزندان برای مدت طولانی مورد غفلت قرار گرفته است. ولی، خوشبختانه در چند دهه اخیر به ویژه پس از آگاهی از اثرات خوبِ ماندگار حاصل از نادیده گرفتن این حق اساسی، این مقوله نیز در شمار مقوله های مورد تامل، مطالعه و بررسی واقع شده است. به رغم و باور اندیشمندانی که به مداقه در این قلمرو پرداخته اند "حقوق روان شناختی" فرزندان مفهوم پر شمولی است و ابعادی همچون "حقوق عاطفی"، "حقوق شناختی" و "حقوق اخلاقی" را در بر می گیرد.
حقوق نوع اول (حقوق عاطفی) اساساً در برگیرنده آن دسته از نیازهای احساسی / عاطفی است که نادیده انگاشتن و نقص آن ها اثرات ژرف و ماندگاری بر سلامت روانی خود بر جای می گذارد و رشد و تحول نرمال هیجانی او را دستخوش اختلال می سازد. به عنوان مثال، در افرادی که حقوق عاطفی آنان در کودک و نوجوانی و حتی سنین بعد از آن، نادیده انگاشته شده است. ویژگی پر اهمیت "دلبستگی" شکل نمی گیرد و یا ناقص شکل می گیرد. آشکار است که فقدان شکل گیری دلبستگی با عوارضی همچون " سردی عاطفی" ،  "فقدان تجربه عشق ایمن" و "دلمردگی" همراه خواهد بود.
 
حقوق نوع دوم (حقوق شناختی ) نیز بدان معنا است که کودکان و نوجوانان نیازمند زیستن در محیطی هستند که سرشار از محرک های مطلوب یادگیری است. چه، تنها در چنین محیطی است که "ساختارهای ذهنی" خوب رشد می کنند، "طرحواره های" مطلوبی پدید می آیند و زمینه رشد و نمو مطلوب نظام فکری و شناختی فراهم می شود. به عبارت دیگر، فرزندان ما حق دارند در محیطی فرا ببالند که از نظر محرک های شناختی "غنی" است در غیر آن صورت توانایی های عالی ذهنی آنان، نظیر هوش، خلاقیت، اندیشه ورزی و قدرت مسئله گشایی، نضج نمی یابد و تحول پیدا نمی کند.
حقوق نوع سوم (حقوق اخلاقی) نیز از اهمیتی همسان و حتی برتر با دو نوع حقوق پیش گفته برخوردار است. منظور از حقوق اخلاقی آن است که به کودکان و نوجوانان مجال و وقت کافی داده شود. تا خوب و بد را بشناسند و بتوانند پیرامون "فضائل" و "رذایل" به قضاوت و داوری بپردازند . بی نیاز به هیچ گفتگویی حوق اخلاقی کودکان تنها زمانی بگونه ای برآورده خواهد شد که آنان به "الگوها" (مدل های) مطلوب اخلاقی دسترسی داشته باشند. چه، آنان اخلاق و معیارهای اخلاقی را از "رفتار" بزرگ سالان فرا می گیرند و نه از "گفتار" آنان.
 
هر یک از صاحب نظران مباحث خود را به یک نوشتار علمی تبدیل و در اختیار موسسه قرار دادند، در هر یک از آن نوشته ها، که هر کدام در این کتاب در فصلی جداگانه ارائه شده اند، ابعاد مختلف حقوق عاطفی و روان شناختی فرزندان مورد موشکافی دقیق و عالمانه قرار گرفته است. افزون بر آن، در یکی از فصول کتاب (فصل 4) نتایج حاصل از پژوهشی که سال گذشته بر روی پدران دانش آموزان مدارس سپهر انجام شد، به تفضیل ارائه شده اند.
گرچه مباحث مطروحه در این کتاب محدودند. اما ما یقین داریم با مطالعه دقیق هر یک از فصول کتاب هم دانش ما پیرامون ابعاد مختلف " حقوق روان شناخی" کودکان فزونی می یابد و هم به راهکارها و روش هایی دست می یابیم که با بکار بستن  آن ها می توانیم زندگی خانوادگی را رضایت آمیزتر سازیم و بیش از پیش بستر رشد و بالندگی را برای فرزندانمان مهیا نمائیم.
 
شما می توانید برای تهیه ی این محصول با روابط عمومی موسسه تماس حاصل فرمایید.
 
انتهای پیام/.